SEKTÖR > Ezber bozan bir başarı hikayesini okumaya hazır mısınız?

Ezber bozan bir başarı hikayesini okumaya hazır mısınız?

Fiore Doro markasının yaratıcısı “Şermin Koç” A Plus takıların A Plus ismi

Sektörümüzün nadir kadın firma sahiplerinden ve yöneticilerinden biri olan Şermin Koç; markası Fiore Doro markasıyla başarılı çalışmalar imza atıyor. Mesleki kariyerinde 20 yılı geride bırakan markası ile 14 yıldır başarılı işlere imza atan Şermin Koç ile keyifli bir sohbet gerçekleştirdik. Mesleğini büyük bir aşkla icra eden Koç; sorularımızı içtenlikle cevapladı. Kadın yönetici ve çalışanlarının sektörümüzde artması gerektiğinin önemine dikkat çeken Şermin Koç; sektörümüzün gelişmesi açısından daha çok kadın istihdamına yer verilmesinin önemine vurgu yapıyor…

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz? Özgeçmişinizi bizimle paylaşır mısınız?

1975 yılında Bulgaristan’da Dünyaya geldim. 1995 yılında Bulgaristan’daki baskıların ardından Türkiye’ye göç etmeye karar verdik. İzmir’e yerleştik. Turist olarak geldiğimiz Türkiye’de yerleşik hayata geçtik. 2002 yılında Eşimin işi nedeniyle İstanbul’a geldik. Bir çocuğum bulunuyor. Kuyumculuk sektörüne, bir takı kutu üreticisinin yanında çalışmaya başlayarak adım attım. Daha sonra yaklaşık 7 yıl boyunca sektörümüzün önde gelen iki markasında satış, pazarlama ve ihracat alanında görev aldım. 2009 yılında kendi işyerimi kurmak istedim. Fiore Doro markasını kurdum. 24 m2 küçük bir ofisle başladığımız kendi markamızda 14 başarılı yılı geride bıraktık. Şu anda sektörün kalbinin attığını Nuruosmani Caddesi’nde 180m2 büyüklüğündeki binamızdan sektörümüze hizmet sunuyoruz.

Bugün itibariyle kariyerinizde hayal ettiğiniz noktada mısınız?

Kendi markam ile İtalya’dan ithal ettiğim birbirinden şık takıları hem ülke kuyumcularına hem de 6 farklı ülkedeki kuyumcuların beğenisine sunuyorum. Markamı sıfırdan geniş kitlelerin tanıdığı bir konuma ulaştırmak için çok çalıştım. Bu geçen süre içinde hedeflerime ulaştığımı söyleyebilirim. Tabi ki daha iyisi için mücadelemiz yaşam devam ettikçe sürecektir. Gelecek hedeflerimiz özellikle yurtdışında büyümeyi içeriyor. Kazakistan, Bulgaristan, Gürcistan ve Tacikistan’da 4 bayimiz bulunuyor. Başka ülkelerde de bayiliklerimiz olabilir. Daha gidilecek çok deplasman var ve ihracat alanında büyüme potansiyelimizin farkındayız.

İş kariyerinizde bayan kimliğinizle herhangi bir zorlukla karşılaştınız mı? Bayan olmanızın iş hayatında avantajları veya dezavantajları oldu mu?

Bildiğiniz gibi kuyumculuk sektöründe ihracat yapan firmalar içinde bayan firma sahibi bir elin parmaklarını geçmez sayıdadır. Dünyanın farklı ülkelerinde kuyumculuk sektörlerine baktığımızda bu oran erkek ve kadın yaklaşık yarı yarıya yakın durumda. Ülkemizde ise bayanların kuyumculuk sektöründe fırsat eşitliği elde edemediğini gözlemliyorum. Bugüne kadar kadın kimliğimle iş hayatımda negatif bir durumla karşılaşmadım ama pozitif bir farkta görmedim. Büyük bir çoğunluğu kadınlara hitap eden bir sektörde kadın yöneticilerin çok az

sayıda olmasına üzülüyorum. Kadınların özellikle hemcinslerinin zevklerini çok daha etkin analiz edeceğini biliyorum. Yeni model seçimlerinde hep ortalamanın üstünde satışa ulaşan takılar piyasaya sunmamızda kadın gözüyle ürüne bakış açımın bana önemli avantajlar oluşturduğunu gördüm. İMMİB’in yeni dönemdeki başkanı Burak Yakın’ın sektörümüzde kadınların daha aktif rol alması için uğraş verdiğini görüyorum. İlk kez İMMİB’te kadın kuyumcular ve ihracatçılar komitesi kuruldu. İJS’de kadın firma sahiplerine ama az ama çok bir indirim uygulandı ve pozitif bir ayrımcılık oldu. Bu tür gelişmeleri mutlulukta takip ediyorum. Kadınların sektörümüzde hızla daha fazla yer aldığını görüyorum. Gelecek adına bana ümit veriyor.

Şirketiniz hangi ürün grubunu tedarik ediyor?

Markamız Fiore Doro sadece ithal İtalyan takılara sahiptir. Yıl içinde birçok kez yeni koleksiyonları vitrinlerimize taşıyoruz ve hem ülke hem de yabancı kuyumcuların beğenisine sunuyoruz. Mücevherin yanında sergilenen en şık fantezi, altın takılara ev sahipliği yapıyoruz. İtalya’nın önde gelen seçkin kuyum üretim atölyeleriyle işbirliği yapıyoruz. Bize özel tasarımlar büyük beğeni topluyor.

Ne zamandan buyana ihracat yapıyorsunuz? Son dönem ihracat rakamlarınız nelerdir?

Son 10 yıldır düzenli ihracat yapıyoruz. Şu an itibariyle 6 farklı ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz? Son yıllarda pandeminin olumsuz etkilerine rağmen 2 milyon doların üstünde ihracat gerçekleştirdik. Önümüzdeki süreçte her yıl bu rakamların üzerine çıkmayı hedefliyoruz. İhracat alanında çok daha fazla potansiyelimizin olduğunun bilincindeyiz.

İhracat stratejinizde nelere dikkat ediyorsunuz?

İhracat yaptığımız ülkelerin takı kültürlerine uygun modeller sunmaya özen gösteriyoruz. Dünya çapında takı kültüründe ortak beğeniler son dönemde öne çıkmaya başlandı. Gireceğimiz pazarı önce analiz ediyor ve takı taleplerinin ne yönde şekillendiğini etüt ettikten sonra ticari girişimlerimize başlıyoruz. Yurtdışı açılımında kontrollü büyümeyi tercih ediyoruz. İhracat çalışmalarında kadın kimliğimizin bize artı kattığını görüyoruz. Yurtdışında kuyumculuk işi ile uğraşanların ciddi oranda kadın girişimcilerden oluşması bizim diyaloglarımıza da artı olarak yansıyor.

İhracat yapan kadınların yöneticisi olduğu firma sayılarının artması için hangi teşviklerin yapılmasını tavsiye edersiniz?

Herşeyden önce temelden konuyu ele almamız lazım. Kuyumculuk Meslek Lisesi’nde kız öğrenci sayısının arttırılmasına büyük önem veriyorum hatta Kuyumculuk Kız Meslek Lisesi olarak sadece kız öğrencilerden oluşabilecek bir eğitim de etkin sonuçlar doğuracaktır. Her geçen gün kadın istihdamı artıyor. Kadınların kuyum üretiminde, satışında, pazarlamasında titiz çalışmaları firmalarımıza artı katıyor. Sektörde çalışan tüm kadın girişimcilerin kapıları da bu mesleğe gönül vermek isteyen genç kızlarımıza her zaman açıktır.

Sektörümüzün hangi kurumlarında görev alıyorsunuz?

İMMİB’te ihracatçılar konseyi delegesiyim. İMMİB Kadın Kolları Komitesi’nde üyeyim Aynı zamanda İKO’da Yönetim Kurulu’nda görev alıyorum.